HAZAY ANNAMÁRIA ÉS HAZAY TÍMEA HONLAPJAKISGYERMEKKORI ZENEI NEVELÉS A SZÜLETÉSTŐL A KODÁLYI ELVEK ALAPJÁN
   
 
 
Hírek, újdonságok arrow Cikkek, olvasnivalók arrow Babapatika júliusi száma: Zene és értelem  
 
 
Hírek, újdonságok
A Ringatóról
Csicsergő énekes óvoda
Magunkról
Foglalkozások helye, ideje
Áraink
Cikkek, olvasnivalók
Dalok, mondókák
Galéria
Kapcsolat
Partner oldalak
Értesítő - Levelezőlisták
Kárpátifotó




Babapatika júliusi száma: Zene és értelem Ajánlom a ringatót
2007. október 15. hétfő 16:11
Egy hónappal ezelőtt azt fejtegettük, hogy milyen hatalmas szerepe van életünkben a muzsikának, a lüktetésnek, a ritmusnak. Elsősorban a zene lélekre gyakorolt hatását érzem fontosnak, de – mint látni fogjuk - az értelem fejlődésében játszott szerepe is kulcsfontosságú és vitathatatlan...

Háború és zene

Mielőtt körbejárnánk ezt a területet is, szeretnék még egy utolsó gondolatot hozzáfűzni a lélekre gyakorolt hatásáról, ami ugyan kézenfekfő és nyilván nem mondok újat: a zene gyógyít. Múltja van. Platón és Aristoteles műveiben is találunk feljegyzéseket a közérzetünkre, viselkedésünkre kifejtett hatásáról. Háborúk idején a csatákban a harci kedvet fokozták az erős dobütések, a dallamot a fúvosok szolgáltatták, mely segített oldani a haláltól való félelem érzését. A csatákból testileg, lelkileg megrokkant katonáknak veteránzenekarok játszottak a kórházakban. Eleinte csak kedélyjavítóként alkalmazták, később azonban az orvosok gyógyulási folyamatokról számoltak be. Először 1944-ben a Michigani Egyetemen indult zeneterápiát oktató program. Azóta természetesen világszerte sikeres a zeneterápia többek között az Alzheimer-kór, autizmus, elmezavar, fizikai rokkantság, agysérülés eseteiben, de alkalmazzák általánosan fájdalomcsillapítóként, depresszió kezelésénél, gyerekkori érzelmi zavarok tüneteinél. Fejleszti az öntudatosságot, az önértékelésünket, redukálja a deviáns magatartásformákat. Relaxációs gyakorlatokban sem véletlen a nyugtató zene alkalmazása, és egyre több szülészeti osztályon is hallgatnak a kismamák stresszoldó és izomlazító hatása miatt.

Értelem és érzelem...és zene

Nézzük, hat-e a gondolkodásunkra, értelmi képességeinkre?

Kodály indítványozására1952-ben nyitották meg kapuikat az első zenei általános iskolák. 4 évvel később a Tanár úr már arról számolt be:

 „S hogy egy kicsivel több ének mennyire boldogítja a gyermeket, láthatnák, ha meghallgatnák az éneklő általános iskolák egy-két óráját. De nem hallgatják meg. Pedig ott érthetnék meg, hogy a zene nemcsak zenére tanít. Ezek a gyermekek jobban számolnak, mert a szám nem elvont fogalom nekik, testükben érzik a ritmussal. Hamarább olvasnak folyékonyan, mert a mondatban érzik, éreztetik az összefüggő zenei formát.  Szebben, pontosabban írnak, mert a kottaírás nagyobb vigyázatra szoktat, ott egy kissé félrecsúszott pont már más hangot jelent. A helyesírást is gyorsabban megtanulják, grafikai érzékük is fejlődik. Végül: nő a gyermek önérzete; valamit tud, amit a felnőttek sem kicsinyelnek, vagy éppen nem is tudnak. A felnőttek régi elnéző mosolya a gyermek mai zenélő próbálkozásai hallatára eltűnik, megfagy. A gyermek emberi fejlődésének nincs ennél hatásosabb eszköze….” (Művelt Nép, 1956.)

Kokas Klára volt az úttörő, aki lefolytatta első vizsgálatait összehasonlítva zenei tagozatos és normál tanterv szerint haladó tanulók különböző területeken mutatkozó teljesítményeit. Antropológiai vizsgálatok (vitálkapacitás, azaz, a mellkas levegő befogadásából adódó kerületének, ill. űrtartalmának mérete), testi ügyesség (ritmikus szabadgyakorlatok, dinamikus koordináció, célbadobás, pálcikarajzok alapján történő gimnasztikai gyakorlatok megvalósítása, stb.), megfigyelőképesség (hangszín, ritmus, formaészlelés), számtani feladatok, helyesírási gyakorlatok voltak a próbák, amelyekben szinte kivétel nélkül a zenei tagozatosok értek el jobb eredményeket. A különböző közismereti tárgyakban vagy testi ügyességet igénylő tevékenységekben az intenzív zenetanulásnak, mi több, zenei nevelésnek látványosan kedvező hatását bizonyítottan egy sajátos tanulási effektus idézte elő. Esetünkben a zene tanulásában szerzett gyakorlottság megmutatta kedvező hatását más anyagok elsajátításánál is. A zene belső anyaga és az egyéb tevékenységek struktúrájának valamiféle belső hasonlósága következtében jött létre a tanulás hatékonyságának átvitele egyik területről a másikra. Ezt az átvitelt jegyzi a pszichológia transzfer elnevezéssel. (Laczó Zoltán)

Gondoljunk csak bele egy daltanulás folyamatába! Mi kell ahhoz, hogy egy új dal rögzüljön? Koncentráció, figyelem, emlékezet, kombinációs készség, stb...míg ezek fejlődnek is, bővül a szókincs, formálódik a szép tiszta kiejtés, a beszéd, a kreativitás. A népdalok néprajzi és természeti ismeretekkel gazdagítanak, nem beszélve, hogy nemzeti identitásunkat is erősítik.

A zene javítja a tér és időbeli következtetéseket, mely a matematikai folyamatok megértéséhez szükségesek. Apropó: matematika. Konkrét példát említenék, milyen szépen mutatkozik egy matematika órán a ritmus. Egy alternatív oktatási intézmény 2.osztályosai a 4-es szorzótáblát a következő képpen tanulják: az osztály ütemesen menetel körbe számolással, és minden 4.-nél leguggol egy pillanatra. Egy, kettő, három, 4, öt, hat, hét, 8, stb. Egy idő múlva, csak a 4 többszöröseit mondták ki hangosan. Nem fantasztikus, logikus, játékos és sikeres?

Összegezhetjük, hogy a zene annyira komplex szerepet tölt be a személyiségfejlődésben, hogy szinte nincs még egy ilyen terület, aminek hiánya ennyire látványos lenne. Nem véletlen hát, hogy a világhíres Kodály-módszer tanulmányozására a legkülönbözőbb országok tanárai érkeznek hozzánk. Amíg van hol tanulmányozni, mert elszomorító tény, hogy míg a ’80-as évek táján 220 zenei általános iskola volt, az ezredfordulóra már csak 70 körüli lett a számuk, és mint tudjuk, a művészeti nevelés teljes mértékben a háttérbe szorult manapság.

Nincsenek véletlenül köztünk „Kodályok”??!

A következő számban egy 15 éve működő zenei nevelési koncepcióról, nevezetesen a Ringatóról írok, mely elsősorban a mintaadást helyezi fókuszba. (www.ringato.hu)

 

 

A Ringató központi honlapja: www.ringato.hu
© 2013 MEDNEXUS Kft - designed & powered by Scenic Webdesign