HAZAY ANNAMÁRIA ÉS HAZAY TÍMEA HONLAPJAKISGYERMEKKORI ZENEI NEVELÉS A SZÜLETÉSTŐL A KODÁLYI ELVEK ALAPJÁN
   
 
 
Hírek, újdonságok arrow Cikkek, olvasnivalók arrow Babapatika augusztusi száma: Ringass el édes, jó anyám  
 
 
Hírek, újdonságok
A Ringatóról
Csicsergő énekes óvoda
Magunkról
Foglalkozások helye, ideje
Áraink
Cikkek, olvasnivalók
Dalok, mondókák
Galéria
Kapcsolat
Partner oldalak
Értesítő - Levelezőlisták
Kárpátifotó




Babapatika augusztusi száma: Ringass el édes, jó anyám Ajánlom a ringatót
2007. október 15. hétfő 16:15
Újra zene, zene, zene… Most egy olyan fantasztikus kezdeményezésről, énekes-játékos foglalkozásról írok, amelyet szívem legmélyéről ajánlok mind a kisgyermekes anyukáknak, mind az áldott állapotban lévő kismamáknak...

Újra zene, zene, zene… már 4. alkalommal találkozhatok Önökkel/veletek és még mindig lenne bőven beszélnünk a muzsika hatásairól. Persze úgy érzem, hogy eddig is csak bele-bele kóstoltunk ebbe a csodás műfajba, és még tudományoskodhatnánk tovább. Azonban engedjék meg, hogy végre írhassak egy olyan fantasztikus kezdeményezésről, zenefoglalkozásról, amit szívem legmélyéről tudok ajánlani mind a kisgyermekes anyukáknak, mind az áldott állapotban lévő kismamáknak.. Magam is gyakorló anyuka vagyok, bár gyermekeim még a kisiskolás korukat tapossák. Bizony én is jó pár évet töltöttem itthon velük. Volt időm, lehetőségem, kedvem körbejárni, milyen elfoglaltságokat kínálnak a legapróbbaknak. Persze korántsem annyi a választék, mint a nagyobbacskáknak. Arról már meséltem, hogy engem kényeztetett édesanyám, nagymamám, nagypapám, maradt bőven az emlékeimben játék, dal, mondóka, vers, mese. Így, felnőtt fejjel sem felejtettem el gyereknek lenni…talán ezért is szeretek az ő közelségükben lenni. Régebben azt gondoltam, hogy a belénk ivódott játékok segítik a harmonikus kapcsolat felépítését gyermekeinkkel. Mára viszont átlátom, hogy kevesen vagyunk azok, akiknek a zsigereiben van ez a speciális kommunikáció. Viszont egyre többen lehetünk, és kell is, hogy nőjön ez a szám, ha azt szeretnénk, hogy megmaradjon a dédunokáink jövőjében is a szülő-gyerek közötti feltétel nélküli szeretet, és ne az internetről derüljön ki az, hogy mik azok az ölbéli játékok. Mit nevezünk höcögtetésnek, mik a babusgatók…még tán az altatóknak van némi jövőjük segítség nélkül. 

RINGATÓ (kisgyermekkori zenei nevelés a születéstől a kodályi elvek alapján)

Hosszas körmondatokkal eljutottam végre a RINGATÓhoz. Ismerősen cseng? Akkor jól tudod, hogy milyen erőt tartasz a kezedben, a lelkedben. Milyen egyszerű eszközökkel mekkora örömöt tudsz adni magadnak és gyermekednek.

A Ringató erről szól. Megtanulni számtalan fennmaradt csiklandós, tenyérsimogatós, arcsimogatós, patkolós, höcögtetős, szántó-vetős, sétálós, szaladgálós, babusgatós, vígasztaló, altató dalokat, mondókákat, verseket, amik magukkal hordozzák az érintéseket, öleléseket, a zenei színeket, a katarzist. A Ringató arról szól, hogy felnyissuk a szemünk az együtt éneklés örömére, mekkora ereje van egy jókedvű kánonnak, vagy egy csodaszép népdalnak.

Itt idéznék Dr. Gálné Gróh Ilonától, aki útjára indította annak idején a Ringatót:

Énektanárként mélyen hiszem Kodály Zoltán szavait:  " Az általános zenei lélekfejlesztés mellett a zenében a magyarrá nevelésnek olyan eszközét bírjuk, amit semmi más nem pótol...a tudat alatti magyarság első talpköve a nyelv, a második talpköve a zene."
Hogy ezek a karonülő, még járni is alig-alig tudó apróságok húsz, harminc, negyven év múlva, hogyan élnek majd, mit gondolnak nemzetről, hazáról, magyarságról, nem tudom, de felelősségünk van, szülőknek, tanároknak egyaránt. Nem mindegy, hogy milyen országban, hogyan nőnek föl, mivé válnak a gyerekek.

Nagy felelősség van a kezünkben. Szoktam mondani, hogy a Ringatóra járókban van egyfajta tudatosság. Nem titok, sokféle „zenebölcsi” működik, főleg a fővárosban. Maga a szó, azért sem helytálló (zenebölcsi), mert ugyan utal arra, hogy mekkora gyermekeket várnak, de a Ringató nem csak a gyerekekről szól. Sokkal inkább a gyermekkel járó felnőttről, felnőttnek. Mintát kapnak arra, hogy a gondozási feladatokon túl hogyan foglalkozzanak, játsszanak csemetéikkel. Pótolhatatlan pillanatok vésődnek emlékeinkbe, ha az ott megtanult játékok a hétköznapokban eszünkbe jutnak. Olyan érzelmi töltésűek dalaink, ami pont az egyszemélyes kötődés időszakában nagy jelentőséggel bírnak. A kicsi gyermek meghit, benső világa nem mindenkinek engedi, hogy tenyérsimogatós játékot játszon vele…

A Ringatón a szülőkben interiorizálódik egy olyan szemlélet, ami a művészeti nevelés csírája, a gyermekek pedig az utánzás révén szépen, észrevétlenül fejlődnek. Nem cél, nem az a szándék, hogy fejlesszünk! Spontán nagyon sok terület fejlődik az egyszerű mondókákkal, énekekkel (múlt hónapban beszéltem a transzfer hatásról).

A Ringató foglalkozások 30 percesek, az óvodát megelőző korosztálynak való, de kismamák is szívesen eljönnek előre tanulni, vagy együtt ringatózni. A dalanyagot a magyar néphagyományokból merítjük, de természetesen elhangoznak az értékes komponált dalok (Weöres-Kodály, Karai, Kodály-Gazdag E., stb) és más népek dalai is. Csak élő énekszó és élő hangszeres előadás szólal meg, mert egész lényünkkel sugározzuk az adott dal érzelmi töltését. A népdalok kiállták az idő próbáját, és a foglalkozásra járókban is elkezdődik egy igényesség: meg tudják különböztetni az értékes, igényes dalokat a silány, múló gyerekslágerektől.

„Fontos egy-egy játék sokszori, egymást követő ismétlése. Nem azért, hogy megtanulják, és produkció váljék majd belőle! (Jaj, pedig mennyire tudunk örülni, amikor valamit elénekelnek, elmondanak...produkálják magukat, ugye?) Az ismétlések
célja, hogy a hangulat, amit egy ici-pici ölbeli játék kelt, kialakuljon és valamennyire tartós maradjon. Egy-egy ilyen játék talán rövidebb, mint egy perc. Mire a gyermek felfogja, mi történt, a játék, a dal már el is tűnik. Ezért énekeljük, mondjuk, játszuk újra, és újra. Az ötödiknél már rájön, hogy ennek örülni lehet, észreveszi, hogy a végén valami huncutkodás lesz, előre izgul, várja, tudja, hogy mi következik. A tizediknél talán mi már unjuk, s ő pedig azt mondja: még egyszer!” (Gróh Ilona, ringató web)

A foglalkozásokon nem használunk ritmushangszereket, mert ebben az életkorban nem hangszerként funkcionálnak a ritmushangszerek. Sem megfogni, sem helyesen használni nem tudják, és a mozgásuk sem annyira fejlett, hogy összehangoltan tudjanak „zenélni”. Motiváló ereje roppant nagy lehet, de nekik ugyanolyan motiváló lenne egy kosár plüssállat. Nem attól lesz egy foglalkozás tartalmas, ha mindenféle játékot, eszközt nyomunk a kezükbe. 3 év alatt (de inkább 5 év alatt) nincs direkt tanítás. Ha azt szeretnénk, hogy a különféle műanyagcsodák hangszerként működjenek, ahhoz azt kéne tennünk, hogy akár akarata ellenére ölbe vegyük, és együtt rázzuk a rumbatöknek titulált csörgőt. Ha hagynánk, hogy maguk rázhassák, dobálhassák, szájba vegyék (mert, pont ez a korosztály jár a foglalkozásokra), akkor abból óriási kavarodás és zaj lenne, nem beszélve a konfliktusokról. Ezek nem zenei ingerek lennének. A közös éneklés, a mozgás és a játék az elsődleges cél, és az olykor-olykor megszülető áhitatos csend.

A Ringató foglalkozások már országos szinten egyre több helyen indulnak. Érdemes megnézni a www.ringato.hu  weboldalt, ahol tájékozódhatnak részletesen a foglalkozások helyszíneiről, tartalmáról, meghallgathatják az elhangzott riportokat, megismerhetik a foglalkozásvezetőket, Dr. Gálné Gróh Ilonát (Ilit), aki sokunkat terelget a kodályi úton. Köszönet érte.

Egy szép altatóval búcsúznék: 

Bubája, bubácska, esti csillag ragyog,
Aludjál, aludjál, én is álmos vagyok.
Tündér öltöztessen, csillag csókolgasson,
Liliom öleljen, anyád simogasson.

A következő számban a Ringató integrációs lehetőségeiről lesz szó. 

Dr. Hajdúné Hazay Annamária
fejlesztőpedagógus, Ringató foglalkozásvezető

www.ringato.hu

 

 

A Ringató központi honlapja: www.ringato.hu
© 2013 MEDNEXUS Kft - designed & powered by Scenic Webdesign